Menu

A testmozgás fontossága

A rendszeres testmozgás döntő szerepet játszik a jobb életminőség megteremtésében. Biztosítja az izmok és a csontok egészségét, erősíti a szívet és a tüdőt, eljuttatja a létfontosságú szervekhez a tápanyagokat, rugalmassá teszi, erősíti a szervezetet. Jó hatással van az immunrendszerre, endorfinokat szabadít fel az agyban, s ez jobb közérzetet biztosít.

Régebbi felfogás szerint csak az erőteljes testedzésnek van értelme, az újabb kutatások azonban kimutatták, hogy még a heti öt alkalommal, napi kétszer 15 perces, mértéktartó fizikai tevékenység is jelentősen javítja az egészséget.

A vizsgálatok szerint azoknál az embereknél, akik hetente 30 percnél kevesebb fizikai tevékenységet végeznek, csaknem kétszer akkora a veszélye a szívkoszorúér-megbetegedés okozta korai elhalálozásnak, nagyobb a kockázata sok más betegség kialakulásának, kezdve a cukorbetegségtől a vastagbélrákig.

Testi és lelki feltöltődés

Az aktivitás hatást gyakorol az egész szervezetre. Testmozgás közben gyorsabb és erőteljesebb a szívműködés, felgyorsul a vérkeringés. Ennek hatására javul az anyagcsere, a salakanyagok gyorsabban távoznak a szervezetből, megakadályozva ezzel a zsírlerakódást, amelynek jelentős szerepe van a szívbetegség és a szélütés kialakulásában.

Egy idő után a szívizomzat megerősödik, a szív teherbíró képessége nő, és kevesebb erőkifejtéssel nagyobb teljesítményre lesz képes. Ugyanakkor csökken a vérnyomás is.

A tüdő és a légzőrendszer szintén hatékonyan működik, kevesebb munkával több oxigént továbbít. Az izomzat gyarapszik, több energiát használ fel, másfelől a zsírszövet lebomlik és felhasználódik, csökkentve ezzel a felesleges zsír tömegét. Ezek a pozitív folyamatok növelik a szervezet energia-szintjét és az állóképességet. A csontok tömege szintén növekszik, gyarapszik, ezáltal csökken a csontritkulás kockázata.

A testmozgás javítja a koncentrációt, és elősegíti a lelki egyensúly kialakulását, éberebbé tesz, csökkenti a belső feszültséget.

Különböző testmozgások

Sok módja van a könnyű testmozgásnak. A cél az, hogy az aerobik, az izomtonizáló, rugalmasságot növelő torna mindennapi gyakorlattá váljon.

Az aerobik erősíti a tüdő- és szívműködést, amitől javul a vérkeringés, hatékonyabb lesz a szervezet oxigénfelhasználása. Igen jó hatású a gyors séta, a futás, az úszás, a tánc, a kerékpározás és a squash (fallabda). Bármilyen folyamatos testmozgás jó, ami legalább 12 percig tart, és fokozza a légzést.

Állapotuk javulása védi az izmokat és a hozzájuk tartozó csontokat a sérüléstől, és megkönnyíti a mindennapi feladatok elvégzését. Az úszás, a futás vagy a súlyzózás megfelelő testmozgások, de a háztartási munkák — a porszívózás, ablaktisztítás, kocsimosás, emelgetés (vásárlás, gyerekcipelés) szintén hasznos.

A merev, tónus nélküli izmok és ínszalagok hamar megsérülnek. A rendszeres, könnyű testmozgás javítja a vérkeringést, segít abban, hogy az ízületek és az izmok rugalmasak, mozgékonyak maradjanak. Mivel a legtöbb mozgástípus nyújtásokat is magában foglal, a tényleges testgyakorlás előtt az izomsérülések elkerülése érdekében fontos mindig bemelegíteni.

A kezdet

A hétköznapi életben is számtalan lehetőség adódik a jó kondíció növelésére. A lift helyett használja mindig a lépcsőt, a mozgólépcsőn is gyalogoljon felfelé, a gépkocsi helyett inkább gyalogoljon vagy kerékpározzon, végezze lendületesen a házimunkát, játsszon energikus játékokat a gyermekeivel.

Tűzzön ki reális célokat, ha aktívabbá kívánja tenni az életét. Időbe telik, amíg a test ruganyossá válik, és ha túl kemény tempót diktál, akkor elbátortalanodik, esetleg sérülést szerez. Ha nincs megfelelő formában, akkor lassan kezdje el — az erőnlét és az önbizalom növekedésével párhuzamosan —, fokozatosan növelje az edzési időt és a terhelést. Rövid távú célokat tűzzön maga elé —fogadja meg, hogy két hétig minden reggel sétál, vagy egy bizonyos idő alatt leúszik egy hosszt, fájdalom nélkül csinál 20 felülést.

Ne feledje, bármelyik életkorban elkezdheti a rendszeres testmozgást. A kutatások azt bizonyítják, hogy a hetvenéves korban kezdett rendszeres, könnyű testmozgás egy évvel, a harmincadik életév végétől végzett sportolás pedig átlagosan két és fél évvel hosszabbítja meg az adott személy életét.

Tanácsok

A rendszeres mozgás nagyon jó hatással van az egészségre, a külső megjelenésre, növeli az ember önbecsülését, stressztűrő képességét, jó hangulatot teremt.

Az alábbi javaslatok segítenek önnek abban, miként kezdhet hozzá:

  • Végezzen 30 perces (vagy kétszer 15 perces) könnyű tornát, hetente 5 alkalommal!
  • A könnyű torna növeli a pulzust, felmelegít, fokozza a légzést. Ilyen a gyors séta, futball, tenisz, aerobik, kerékpározás, asztalitenisz, tánc, a barkácsolás, a kertészkedés, házimunka, kőzős játék a gyerekekkel. 
  • Először lassan kezdje, és amikor megjön az önbizalma, akkor fokozza a tempót. Hetek kérdése, és az állóképessége érzékelhetően növekedni fog.
  • Ha az idősebb korosztályhoz tartozik, vagy van valamilyen egészségügyi problémája, például szívbetegség, az új életforma kialakítása előtt kérjen tanácsot kezelőorvosától.
  • Edzés előtt és után ne felejtse el megnyújtani az izmait.
  • Iratkozzon be egy torna- vagy fitneszklubba, hívja el a barátait, családtagjait, gyermekeit vagy munkatársait, hogy motiválják egymást, és együtt élvezzék a mozgás örömeit.